ΟΧΙ ΒΙΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Σκοπός της καρτέλας

Η συγκεκριμένη καρτέλα θα εμπλουτίζεται με εκπαιδευτικά βίντεο, κατηγοριοποιημένα  σε  θεματικές,  με  σκοπό   μια  ολιστική  ενημέρωση  των  μαθητών,  των  γονέων  αλλά και των συναδέλφων εκπαιδευτικών για τις διαφορετικές πτυχές που απαρτίζουν το  φαινόμενο  της ενδοσχολικής βίας.  Θα  περιλαμβάνονται  επίσης,  δραστηριότητες μελέτης περιπτώσεων,  με  σκοπό  την  ενίσχυση  της  κριτικής   τους   σκέψης   για   τη   διαχείριση   περιστατικών   bullying και θα αξιοποιούνται ως δραστηριότητες εμπέδωσης των εκπαιδευτικών βίντεο που θα αναρτώνται ανά 15 μέρες. Ο κάθε μαθητής,  θα  δύναται  να  αναρτά  ανώνυμα  τους προβληματισμούς του ή ακόμα και προσωπικές ενδείξεις και υποψίες για περιστατικά εκφοβισμού εντός σχολείου  που  συμβαίνουν  στον  ίδιο   ή   ακόμα   και   σε   συμμαθητές   του σε ξεχωριστό ψηφιακό χώρο. Απώτερος σκοπός είναι η πρόληψη παρόμοιων φαινομένων στη σχολική κοινότητα, η ενημέρωση και η υιοθέτηση υπεύθυνης στάσης από όλους.

Σύνδεσμοι εκπαιδευτικών βίντεο για τον ενδοσχολικό εκφοβισμό (Μέρος 1ο)

Στους παρακάτω συνδέσμους, οι θεματικές που αξιολογούνται είναι :

Link 1 : Ενδοσχολική βία και εκφοβισμός

Link 2 : Ορισμός της βίας και του εκφοβισμού

Link 3 : Βία, πείραγμα ή εκφοβισμός ;

1η Μελέτη περίπτωσης ενδοσχολικού εκφοβισμού

Ο Μ μαθητής της Δ΄τάξης ξεκίνησε αργότερα απο τα υπόλοιπα παιδιά τη φοίτηση του στο Ελληνικό Σχολείο του Λονδίνου. Από τη στιγμή που ήρθε στη τάξη δε κατάφερε να εγκλιματιστεί στο νέο περιβάλλον και οι συμμαθητές του δείχνουν καθαρά ότι δεν έχουν καθόλου τη διάθεση να τον αποδεχτούν. Είναι πάντα μόνος στα διαλείμματα, και τόσο μέσα στη τάξη όσο και στο μάθημα της γυμναστικής τα παιδιά αρνούνται να τον δεχτούν στη ομάδα τους με τη δικαιολογία ότι δεν ειναι καλός, δεν ξέρει να παίζει και γενικά τους ενοχλεί!!!

Ακόμη και όταν κάποια απο τα παιδιά της τάξης του προσπάθησαν κάποια στιγμή να τον προσεγγίσουν, υπήρχαν κάποιοι μαθητές που τους επηρρέαζαν αρνητικά. Ο Μ βιώνει σχεδόν καθημερινά τον χλευασμό και την απομόνωση. Δεν έχει φίλους, όμως παρουσιάζει χαμηλή αυτοεκτίμηση. Αρχικά, παρουσίασε σωματικά συμπτώματα (πονοκεφάλους-ζαλάδες-κοιλιακους πόνους- στηθάγχη) και στη συνέχεια, άρνηση να συνεχίσει το σχολείο και μεγάλα διαστήματα ‘αδικαιολόγητης’ απουσίας από τα μαθήματα.

Το συγκεκριμένο περιστατικό βίας ΔΕΝ αναφέρθηκε επίσημα στο δάσκαλο ή στη Διεύθυνση του Σχολείου, ούτε απο τον μαθητή, ούτε απο το οικογενειακό του περιβάλλον.

1) Θεωρείτε ότι πρόκειται για περίπτωση ενδοσχολικού εκφοβισμού;

2) Ποια από τα κριτήρια που οριοθετούν τον εκφοβισμό εντοπίζετε και σε ποιά σημεία της περιγραφής;

Μπορείτε να δημοσιεύετε ανώνυμα τις απαντήσεις σας εδώ

Σύνδεσμοι εκπαιδευτικών βίντεο για τον ενδοσχολικό εκφοβισμό (Μέρος 2ο)

Στους παρακάτω συνδέσμους, οι θεματικές που αξιολογούνται είναι :

Link 1 : Μορφές βίας και εκφοβισμού

Link 2 : Παράδειγμα μορφών εκφοβισμού

2η Μελέτη περίπτωσης ενδοσχολικού εκφοβισμού

Στην προηγούμενη ενότητα γνωρίσαμε, ότι η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός εκδηλώνονται με διάφορες μορφές, είτε άμεσες, οι οποίες γίνονται εύκολα αντιληπτές από κάποιον, είτε έμμεσες οι οποίες δεν γίνονται εύκολα αντιληπτές, είτε ακόμα και με συνδυασμό τους.

Παρακολουθήστε το επόμενο βίντεο και καταγράψτε, στο χώρο συζητήσεων αυτής της σελίδας, τις μορφές εκφοβισμού που εντοπίσατε

https://www.youtube.com/watch?v=LOMbySJTKpg

Μπορείτε να δημοσιεύετε ανώνυμα τις απαντήσεις σας εδώ

Σύνδεσμοι εκπαιδευτικών βίντεο για τον ενδοσχολικό εκφοβισμό (Μέρος 3ο)

Στους παρακάτω συνδέσμους, οι θεματικές που αξιολογούνται είναι :

Link 1 : Οι  ρόλοι  στο  σχολικό  εκφοβισμό

Link 2 : Παράδειγμα  εκφοβιστικής  συμπεριφοράς  και  ρόλων

3η Μελέτη περίπτωσης ενδοσχολικού εκφοβισμού

Παρακολουθήστε το επόμενο βίντεο  και  απαντήστε

1.Για ποιο λόγο θεωρείτε οτι επιλέχθηκε ως θύμα η συγκεκριμένη μαθήτρια;

2.Ποιες φαίνονται να είναι οι συνέπειες του εκφοβισμού για το θύμα;

3. Ποιες μπορεί, ενδεχομένως, να είναι οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις τόσο στο θύμα όσο και στους θύτες

Μπορείτε να δημοσιεύετε ανώνυμα τις απαντήσεις σας εδώ

Σύνδεσμοι εκπαιδευτικών βίντεο για τον ενδοσχολικό εκφοβισμό (Μέρος 4ο)

Στους παρακάτω συνδέσμους, οι θεματικές που αξιολογούνται είναι :

Link 1 : Χαρακτηριστικά και επιπτώσεις του εκφοβισμού για τα θύματα

Link 2 : Χαρακτηριστικά και επιπτώσεις για τα θύματα και τους παρατηρητές

4η Μελέτη περίπτωσης ενδοσχολικού εκφοβισμού

Τα περιστατικά βίας και εκφοβισμού επιφέρουν σημαντικότατες αρνητικές συνέπειες σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, αλλά και στο σχολείο.

Έχετε υπόψη σας κάποιο περιστατικό  βίας και εκφοβισμού που συνέβη στο σχολείο σας;

Περιγράψτε το στο χώρο συζήτησης αυτής της σελίδας, αναφέροντας τα συναισθήματα των εμπλεκόμενων μερών και τις επιπτώσεις που είχε σ’ αυτά, αλλά και στην ευρύτερη λειτουργία του σχολείου.

Μπορείτε να δημοσιεύετε ανώνυμα τις απαντήσεις σας εδώ

Σύνδεσμοι εκπαιδευτικών βίντεο για τον ενδοσχολικό εκφοβισμό (Μέρος 5ο)

Στους παρακάτω συνδέσμους, οι θεματικές που αξιολογούνται είναι :

Link 1 : Η επιθετικότητα κατά την εφηβεία (1)

Link 2 : Η επιθετικότητα κατά την εφηβεία (2)

5η Μελέτη περίπτωσης ενδοσχολικού εκφοβισμού

Στο επόμενο βίντεο μπορείτε να παρακολουθήσετε αποσπάσματα από την εκπομπή «Πρωταγωνιστές» του Σταύρου Θεοδωράκη με τίτλο «Η τρομοκρατία της αθωότητας».

Μιλούν για όσα βίωσαν στο σχολείο ο ηθοποιός Αντίνοος Αλμπάνης, η δημοσιογράφος Κατερίνα Ζαρίφη, ο ηθοποιός Αλέξης Γεωργούλης, ο τραγουδιστής Ησαΐας Ματιάμπα, ο αθλητής Βλάσης Μάρας και οι ηθοποιοί Μίνα Ορφανού και Μάκης Παπαδημητρίου.

1. Με ποιες δηλώσεις των συμμετεχόντων του βίντεο συμφωνείτε και με ποιες διαφωνείτε και γιατί;

2. Θεωρείτε πως τα περιστατικά στα οποία ενεπλάκησαν οι συμμετέχοντες άφησαν «σημάδια» πάνω τους; Αν ναι, ποιες θεωρείτε πως ήταν οι πιθανές επιπτώσεις για τους συμμετέχοντες;

Μπορείτε να δημοσιεύετε τις απαντήσεις σας εδώ

Σύνδεσμοι εκπαιδευτικών βίντεο για τον ενδοσχολικό εκφοβισμό (Μέρος 6ο)

Στους παρακάτω συνδέσμους, οι θεματικές που αξιολογούνται είναι :

Link 1 : Η  σχέση  παιδιών –  γονέων  ως  παράγοντας  ανάπτυξης  επιθετικότητας

Link 2 : Το  σχολείο  ως  παράγοντας  εκδήλωσης  επιθετικότητας

Link 3 : Η  κοινωνία  ως  παράγοντας  εκδήλωσης  της  επιθετικότητας

Link 4 : Τα  Μ.Μ.Ε.  και  τα  ηλεκτρονικά  παιχνίδια  ως  παράγοντες  επιθετικότητας

6η Μελέτη περίπτωσης ενδοσχολικού εκφοβισμού

Μελετήστε την ιστορία της έφηβης που έπεσε θύμα ηλεκτρονικού εκφοβισμού.  

“Μια έφηβη που σκέφτηκε την αυτοκτονία επειδή μια ομάδα τραμπούκων έκανε την ζωή της κόλαση, αποφάσισε να δώσει την ιστορία της στην δημοσιότητα με την ελπίδα να βοηθήσει μελλοντικά θύματα. Η Amy Louise Paul από την Αγγλία, συμμετέχει σε ένα βίντεο για μια οργάνωση κατά του εκφοβισμού στο διαδίκτυο που βοήθησε την Amy στις δύσκολες στιγμές της.

«Όταν ήμουν 13 είχα μια διαφωνία με μια φίλη στο σχολείο και νόμιζα τότε ότι είχε λήξει το θέμα. Την επόμενη μέρα, μία άλλη μου φίλη μου είπε ότι έχει φτιαχτεί μια σελίδα στο Facebook για όλους όσους εύχονται “να ήσουν ήδη νεκρή”. Απ’ ότι θυμάμαι, αυτή η σελίδα είχε δημοσιευτεί και σταλθεί σε πάρα πολλούς ανθρώπους, με σκοπό να ενταχθούν στο group αυτό.» 

Πολλοί άνθρωποι εντάχθηκαν στο group και άφηναν απάνθρωπα σχόλια για την Amy. Η ίδια λέει ότι ο τραμπουκισμός που υπέστη στο Facebook επηρέασε τα  συναισθήματα και τις σκέψεις της.

«Πριν γίνει αυτό ήμουν χαρούμενη, αλλά έπειτα δεν ήθελα να μιλήσω σε κανέναν, απέφευγα τους ανθρώπους, ξέκοψα ακόμα και από την οικογένειά μου… Λάτρευα το σχολείο, κάθε πρωί ξυπνούσα ενθουσιασμένη με την σκέψη ότι πάω να δω τους φίλους μου και να μάθω νέα πράγματα. Ξαφνικά, όμως, η σκέψη του σχολείου με τρομοκρατούσε. Και δεν ήταν ότι όλα έμεναν στο σχολείο, αλλά από ένα σημείο και μετά όλα τα προβλήματα με ακολουθούσαν στο σπίτι. Άνοιγα τον υπολογιστή, φοβούμενη ότι κάτι κακό θα ειπωθεί για μένα όσο είμαι συνδεδεμένη. Με τάραζε τόσο πολύ που αμφισβητούσα τους λόγους για τους οποίους ζούσα και πραγματευόμουν ακόμα και την αυτοκτονία. Το τι ένιωθα είναι απερίγραπτο, ένιωθα ότι τα είχα χάσει όλα και πραγματικά δεν ήξερα τί να κάνω. Δεν ήθελα να πάω σχολείο. Δεν ήθελα να δω κανέναν. Αρνούμουν να φάω, ακόμα και να ξυπνήσω».

Όταν η μητέρα της Amy, η Lisa, διευθύντρια καταστήματος, ανακάλυψε το γκρουπ που φτιάχτηκε για την κόρη της, έγινε έξω φρενών, αλλά ταυτόχρονα ένιωθε ανήμπορη να κάνει κάτι για να εμποδίσει το τι θα μπορούσε να γίνει.

«Το σχολείο γνώριζε για την ύπαρξη του γκρουπ, αλλά δεν με ειδοποίησε ποτέ. Έπειτα, ανακάλυψα ότι η κοπέλα που δημιούργησε το γκρουπ δεν τιμωρήθηκε. Έπειτα  από αρκετές συναντήσεις με την διοίκηση του σχολείου, κατάλαβα ότι δεν ενδιαφέρονται για το πρόβλημα αυτό, δεν το έπαιρναν στα σοβαρά και νομίζω το κύριο πρόβλημα ήταν ότι δεν καταλάβαιναν τί είναι υπολογιστής, πόσο μάλλον τον online τραμπουκισμό» λέει η Lisa.

«Η αστυνομία μας επισκέφτηκε περίπου 24 ώρες αφού ανέφερα το γεγονός, αλλά δεν ξαναεμφανίστηκαν έπειτα. Οι άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν το μέγεθος του προβλήματος, στην πραγματικότητα, όμως, παίζουν με τις ζωές παιδιών».

«Η δασκάλα της Amy έκανε την συμμαθήτριά της να σβήσει το γκρουπ, αλλά όλα τα παιδιά συζητούσαν ακόμα γι’ αυτό και έκαναν την Amy να νιώθει άβολα. Η πραγματική βοήθεια ήρθε από την Childline, στην οποία στείλαμε ένα e-mail». 

Οι άνθρωποι που δεν ασχολούνται με την τεχνολογία αδυνατούν να κατανοήσουν την σημασία του ζητήματος. Η Amy συμβουλεύει όποιους είναι θύματα των κοινωνικών δικτύων και τους κοροϊδεύουν, τους απειλούν ή τους παρενοχλούν να ειδοποιήσουν αμέσως, ή τους γονείς τους, ή τους δασκάλους τους, ή κάποια οργάνωση όπως την Childline. «Μπορεί να μην το καταλαβαίνετε τώρα, αλλά βοηθάει να μιλάτε σε άλλους».

Σχολιάστε στο χώρο συζητήσεων αυτής της σελίδας, τα συναισθήματα που βίωσε η Amy, την αλλαγή στη συμπεριφορά της, τις αντιδράσεις των συμμαθητών της, τις ενέργειες του σχολείου της και τα δικαιώματά της που παραβιάστηκαν στο διαδίκτυο και επεκτάθηκαν στον ενδοσχολικό και εξωσχολικό χώρο

Μπορείτε να δημοσιεύετε τις απαντήσεις σας εδώ

Σύνδεσμοι εκπαιδευτικών βίντεο για τον ενδοσχολικό εκφοβισμό (Μέρος 7ο)

Στους παρακάτω συνδέσμους, οι θεματικές που αξιολογούνται είναι :

Link 1 : Οι  συνέπειες  για  τα  θύματα  του  εκφοβισμού

Link 2 : Οι  επιπτώσεις  για  τους  θύτες  του  bullying

Link 3 : Οι  επιπτώσεις  για  τους  παρατηρητές  του  περιστατικού

Link 4 : Οι  επιπτώσεις  για  την  οικογένεια  και  την  κοινωνία

7η Μελέτη περίπτωσης ενδοσχολικού εκφοβισμού

Μια καλή πρακτική πρόληψης της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού αποτελεί ο καθορισμός κανόνων συμπεριφοράς για το σχολείο. 

Συντάξτε για το σχολείο σας έναν κώδικα συμπεριφοράς, στον οποίο θα περιλαμβάνονται οι εξής πτυχές:

α) μια πρόταση για το τι θα θεωρείται βίαιη και τι εκφοβιστική συμπεριφορά στο σχολείο

β) τρεις (3) ενδεικτικές προτάσεις-κανόνες σωστής συμπεριφοράς για όλους τους μαθητές. Με άλλα λόγια, ποιες λάθος συμπεριφορές θα θέλατε να διορθώσουν ή να μην κάνουν οι μαθητές σας

γ) δύο (2) ενδεικτικές προτάσεις για το τι αναμένετε να κάνουν οι μαθητές θύματα αν αντιμετωπίσουν βίαιη ή εκφοβιστική συμπεριφορά

δ) δύο (2) ενδεικτικές προτάσεις για το τι αναμένετε να κάνουν οι μαθητές παρατηρητές 

ε) δύο (2) ενδεικτικές προτάσεις για τις συνέπειες που θα έχουν όποιοι μαθητές (θύτες) παραβιάσουν τους κανόνες

ζ) δύο (2) ενδεικτικές προτάσεις για την άμεση επιβράβευση των μαθητών όταν έχουν την επιθυμητή συμπεριφορά. Τα κίνητρα, δηλαδή, προς τους μαθητές σας για να εφαρμόσουν τους κανόνες

Μπορείτε να δημοσιεύετε τις απαντήσεις σας εδώ

Σύνδεσμοι εκπαιδευτικών βίντεο για τον ενδοσχολικό εκφοβισμό (Μέρος 8ο)

Στους παρακάτω συνδέσμους, οι θεματικές που αξιολογούνται είναι :

Link 1 : Σχολική  διαμεσολάβηση – Ορισμός

Link 2 : Εφαρμογή  της  σχολικής   διαμεσολάβησης

Link 3 : Επιλογή  μαθητών  διαμεσολαβητών

Link 4 : Εκπαίδευση  στη  σχολική  διαμεσολάβηση  και  προϋποθέσεις  επιτυχίας

Link 5 : Ρόλοι  διαμεσολαβητών

Link 6 : Τεχνικές  διαμεσολάβησης

Link 7 : Παράδειγμα  διαμεσολάβησης

8η Μελέτη περίπτωσης ενδοσχολικού εκφοβισμού

Παρακολουθήστε το επόμενο βίντεο και απαντήστε στις ερωτήσεις που ακολουθούν

1. Ποιες ικανότητες διαμεσολάβησης φαίνεται να έχουν οι δύο διαμεσολαβήτριες και σε ποια σημεία του βίντεο τις εντοπίσατε; Εντοπίστε τουλάχιστον τέσσερις (4) ικανότητες που φαίνεται ότι έχουν.

2. Ποιες τεχνικές διαμεσολάβησης χρησιμοποιούν και σε ποια σημεία του βίντεο τις εντοπίσατε; Εντοπίστε τουλάχιστον τρεις (3) τεχνικές διαμεσολάβησης που χρησιμοποιήθηκαν από τις διαμεσολαβήτριες.

Μπορείτε να δημοσιεύετε τις απαντήσεις σας εδώ

Σύνδεσμοι εκπαιδευτικών βίντεο για τον ενδοσχολικό εκφοβισμό (Μέρος 9ο)

Στους παρακάτω συνδέσμους, οι θεματικές που αξιολογούνται είναι :

Link 1: Θεσμικό  πλαίσιο  για  την  ενδοσχολική  βία  στην  Ελλάδα

Link 2: Καλές  πρακτικές  από  την  πλευρά  των  εκπαιδευτικών

Link 3: Καλές  πρακτικές  από  πλευράς  σχολείου  σε  συνεργασία  με  τους  γονείς

Link 4: Καλές  πρακτικές   κατά  τη  διάρκεια  των  διαλειμμάτων

9η Μελέτη περίπτωσης ενδοσχολικού εκφοβισμού

Μια καλή πρακτική πρόληψης της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού αποτελεί ο καθορισμός κανόνων συμπεριφοράς για το σχολείο. 

Συντάξτε για το σχολείο σας έναν κώδικα συμπεριφοράς, στον οποίο θα περιλαμβάνονται οι εξής πτυχές:

α) μια πρόταση για το τι θα θεωρείται βίαιη και τι εκφοβιστική συμπεριφορά στο σχολείο

β) τρεις (3) ενδεικτικές προτάσεις-κανόνες σωστής συμπεριφοράς για όλους τους μαθητές. Με άλλα λόγια, ποιες λάθος συμπεριφορές θα θέλατε να διορθώσουν ή να μην κάνουν οι μαθητές σας

γ) δύο (2) ενδεικτικές προτάσεις για το τι αναμένετε να κάνουν οι μαθητές θύματα αν αντιμετωπίσουν βίαιη ή εκφοβιστική συμπεριφορά

δ) δύο (2) ενδεικτικές προτάσεις για το τι αναμένετε να κάνουν οι μαθητές παρατηρητές 

ε) δύο (2) ενδεικτικές προτάσεις για τις συνέπειες που θα έχουν όποιοι μαθητές (θύτες) παραβιάσουν τους κανόνες

ζ) δύο (2) ενδεικτικές προτάσεις για την άμεση επιβράβευση των μαθητών όταν έχουν την επιθυμητή συμπεριφορά. Τα κίνητρα, δηλαδή, προς τους μαθητές σας για να εφαρμόσουν τους κανόνες

Μπορείτε να δημοσιεύετε τις απαντήσεις σας εδώ

Σύνδεσμοι εκπαιδευτικών βίντεο για τον ενδοσχολικό εκφοβισμό (Μέρος 10ο)

Στους παρακάτω συνδέσμους, οι θεματικές που αξιολογούνται είναι :

Link 1 : Παράγοντες  πρόληψης  των  συγκρούσεων

Link 2 : Η  στρατηγική  επίλυσης  των  συγκρούσεων

Link 3 : Η  επανορθωτική   προσέγγιση

10η Μελέτη περίπτωσης ενδοσχολικού εκφοβισμού

Δύο μαθητές, κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, συμμετέχουν σε ένα περιστατικό βίας. Ο Μ. χτύπησε τον Χ. γιατί του είπε κάτι για την καταγωγή του.

Ο εκπαιδευτικός που παρατήρησε το περιστατικό αντιδρά με έναν από τους επόμενους τρόπους:
α. “Ελάτε! Δώστε τα χέρια. Πλάκα σου έκανε κι εσύ τον χτύπησες.

β. “Τι έγινε εδώ;” και απευθυνόμενος στον Χ. μετά τις εξηγήσεις που δόθηκαν “Εσύ φταις. Γιατί τον προκάλεσες;

γ. “Δεν ακούω τίποτα. Έχετε και οι δύο μια μέρα αποβολή από ‘μένα.

δ. “Ελάτε και οι δύο στο γραφείο του Δ/ντη για να δούμε τι ακριβώς έγινε.

1. Ποιο ή ποια δικαιώματα του Χ. και του Μ. παραβιάζονται από το συγκεκριμένο περιστατικό; Αιτιολογήστε την άποψή σας.

2. Ποια αντίδραση του εκπαιδευτικού θεωρείτε ότι είναι σωστή; Αιτιολογήστε την άποψή σας, αναφέροντας τους λόγους που κάθε μια από τις άλλες αντιδράσεις δεν είναι σωστές.

3. Με ποιο τρόπο θα μπορούσε το σχολείο να προλάβει παρόμοια περιστατικά στο μέλλον; Αναφέρετε τουλάχιστον τρία (3) προληπτικά μέτρα που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν. 

Μπορείτε να δημοσιεύετε τις απαντήσεις σας εδώ